Dry-Needling, EPTE & Shockwave

Bekijk hier de folder

EPTE

Percutane Electrolyse d.m.v. EPTE

Percutane Electrolyse is een innovatieve behandelvorm voor de behandeling van chronische tendinopathieën (langdurende peesaandoeningen). EPTE behoort tot de nieuwe groep minimaal invasieve echografische procedures. De behandeling wordt onder geleide van echo uitgevoerd, duurt kort, is efficiënt en opvallend effectief.

Praktisch gezien bestaat de EPTE therapie uit enkele behandelsessies waarbij een acupunctuur- of dry needle-naald onder echogeleiding naar het aangedane gebied wordt gebracht. Door het EPTE-apparaat wordt met een lage intensiteit de elektrische  stroom toegediend. Dit zet een aantal chemische en fysiologische processen in gang die leiden tot weefselherstel.

De voordelen van percutane electrolyse?

De techniek stimuleert de eerste fase in de regeneratie, die bij chronische tendinopathieën onvoldoende is. De electrolyse zet een ontstekingsreactie in gang die nodig is voor regeneratie van weefsel.

• Het beschadigde weefsel wordt direct behandeld.
  • Gezond weefsel wordt niet aangetast.
  • Groot slagingspercentage. Klinische studies en groeiende ervaring wijzen uit dat EPTE effectief is in een grote meerderheid van de tendinopathieën.
  • De patiënt ervaart een klein prikje, dat nauwelijks of geen pijn doet.

Indicaties voor percutane electrolyse:

• Supraspinatuspees ( schouderpees)
  • Patellapees ( kniepees)
  • Achillespees
  • Epicondylitis Lateralis ( tenniselleboog)
  • Fasciïtis Plantaris / hielspoor

De EPTE behandeling wordt altijd gecombineerd met een daarop afgestemd evidence based oefenprogramma en ander behandelvormen zoals medical taping.

EPTE gecombineerd met functionele en gedoseerde belasting van de aangedane structuren leidt zelfs in chronische tendinopathiën vaak tot een aanzienlijke verbetering van de klachten.

Een behandeling duurt ongeveer 15 minuten, inclusief hygiënische en echografische handelingen en uitleg aan de patiënt.

Er wordt aangeraden niet meer dan 4 keer te behandelen. Je streeft naar een significante pijnafname binnen deze behandelsessies. Chronische tendinopathieën kosten echter tijd om volledig pijnvrij te worden en dit dient ook uitgelegd te worden aan de patiënt.

Percutane electrolyse valt binnen het domein van de fysiotherapeut. Er gelden daarom de gebruikelijke regels voor vergoeding door de zorgverzekeraar.

Shockwave

Shockwave therapie is een therapievorm waarbij een behandelkop aangesloten op het shockwave apparaat, krachtige trillingen/schokken via de huid doorgeeft op de plaats van de pijn. Deze trillingen activeren  de eigen genezingskracht van het lichaam. In gemiddeld 4 behandelingen is de patiënt van de meeste klachten af. De behandeling kan gevoelig zijn.

De aard van de aandoening wordt bepaald tijdens fysiotherapeutisch onderzoek. De uitkomst bepaalt of de patiënt in aanmerking komt voor de behandeling met shockwave.

De juiste locatie van de aandoening kan bepaald worden via echografisch onderzoek, het voordeel van echografisch onderzoek is dat de patiënt zelf mee kan kijken en direct uitleg krijgt over de beelden die op het scherm zichtbaar zijn. Voor links en rechts vergelijken verduidelijkt vaak heel veel.

De volgende klachten zijn geschikt voor shockwave therapie

• Chronische schouderklachten, met of zonder kalkafzetting in de pezen ( rotatorcuff tendinopathieën
  • Chronische elleboogpijn, zoals tennis- en golferselleboog ( epicondylitis lateralis en medialis)
  • Pijn net onder de knieschijf (patellapees/Jumpers knee)